FUNDAȚIA EOS PENTRU EDUCAȚIE DIGITALĂ

Elevii români ”au colonizat” planeta Marte

Povestea Concursului Minecraft pentru Educație, 2020

În cel de-al treilea an al Concursului Național Minecraft pentru Educație, adolescenții pasionați de gaming și programare se așteptau la provocări tematice similare anilor precedenți: o prospecție gen trecut-viitor, așa cum fusese Cetatea Alba-Iulia, de la prima ediție, în 2018 sau o construcție de tip edificiu ideal, precum ECO-Școala Viitorului, în 2019. Prin toamna lui 2020, centrele imaginare de pariuri sugerau o temă legată de pandemia Covid19, care a încuiat la propriu planeta Pământ, pentru o vreme. N-a fost să fie.

La începutul lui octombrie elevii-geek Minecraft apăsau F5 odată la câteva ore pe site-ul concursului. Între timp profesorii mentori monitorizau mesaje venite pe canalele lor de comunicare. În 26 octombrie, breaking news. Fundația EOS, în parteneriat cu Microsoft România lansa cea de-a 3-a ediție a concursului. Tema: O colonie umană pe Planeta Marte. Wow! Din acel moment, totul a intrat în vrie. Calendarul competițional era strâns. Termenul limită de transmitere a proiectelor se împlinea într-o lună de zile și erau mulți pași de făcut.

Cerința de concurs a fost limitată în 2020 la un participant independent, sub coordonarea unui profesor. Registrul de înscrieri a reținut 365 de participanți. Cel mai mare număr de elevi a fost înregistrat de un profesor din Mediaș – 57 de elevi. Entuziasmul a fost atât de mare, încât unora dintre elevi și profesori le-a scăpat cerința de participare individuală. De aceea, proiectele realizate de echipe de câte 2 sau 3 elevi au fost eligibile doar pentru premiul publicului.

Poate părea fantastic de imaginat, dar în noiembrie, administratorii paginii web NASA vor fi observat accesări repetate din România. Cei 365 de adolescenți de gimnaziu și liceu porniseră explorarea online. Youtube proiecta clipuri inspiraționale despre acțiunile lui Elon Musk de a coloniza cu pământeni Planeta Roșie. Doar că Elon Musk descria planuri pentru 2050. Elevii români n-aveau 30 de ani la dispoziție. Nici măcar 30 de zile. Erau preocupați să ”minerească” propria lume pe Marte, respectând cerințele tehnice impuse de organizatori, precum dispozitivele de lucru, sistemele de operare și licențele educaționale.

Colonizarea planetei Marte se poate baza deja pe 119 schițe de lumi virtuale. Planeta e împărțită pe sectoare și e luminată cel mai adesea de soarele-bloc pătrat, stil Minecraft. Unele colonii au clădiri interconectate de sisteme de transport pe șine. Există planuri pentru conductele de aer, pentru incinte sau pasaje subterane în care se respiră oxigen. Am văzut și camere tehnice. În unele se produce abur, dintr-o sursă de apă, controlată de un calculator cerebral. În altele oxigenul e produs de alge. Decorul cel mai des întâlnit este cupola de sticlă sau sera. Aici cresc plante sau păsări pentru hrană. Pe lângă dormitoare sau spații de socializare, în colonii descoperi evident, laboratoare de studiu. Am întâlnit chiar un sit arheologic al marțienilor preistorici, îngropat în praful roșu al planetei, la doi pași de domul coloniștilor și am admirat o sală de fitness. Cele mai des întâlnite personaje sunt astronauții. Castingul unora dintre proiecte aduce și grădinari, recepționeri la hotelurile coloniei, ghizi amabili care te invită să te simți pe Marte ”ca acasă” sau roboți care fac muncile nespecifice, ca să ajute oamenii să se focalizeze pe cercetarea de laborator. Spre dezamăgirea pasionaților de science-fiction de pe Pământ, care cred că marțienii sunt extratereștrii, în lumea Minecraft pentru Educație de pe Marte, pământenii sunt un fel de ”extramartenieni”. 

Din totalul celor 365 înscriși la start, 140 de elevi au finalizat la timp proiectele. Colonizatorii virtuali au fost motivați să câștige cât mai multe puncte: pentru impresie artistică, pentru nivelul de detalii, pentru capacitatea de argumentare a propriilor soluții. Cele mai multe aprecieri au primit proiectele în care tururile video ghidate erau prezentate prin filmări îndrăznețe. Unghiuri de sus, de la piciorul broaștei, din mână sau din dronă au purtat privitorul prin toate cotloanele lui Marte, din exterior spre interior, relevând detalii inedite sau distractive. S-au clasat pe locul I proiectele care au întrunit 25 de puncte, dar pe locurile următoare au fost proiecte nu mai jos de 22 de puncte.

Organizatorii Minecraft pentru Educație au transmis festivitatea exclusiv online, dintr-un decor de pe ”Marte”. Premiul publicului a fost surpriza ediției. A stat deschis timp de o săptămână și a fost decis de numărul de like-uri adunate pe Youtube.

Câștigătorii marelui premiu: La fiecare categorie de concurs individual a fost acordat premiul cel mare. La liceu premiul a mers la Andrei Constantin, de la Colegiul Național Gojdu, din Oradea, un tânăr timid, dar foarte talentat. Unul dintre secretele succesului lui Andrei este cercetarea aprofundată a descoperirilor NASA, folosirea unor automatisme în scrierea de cod. Secretul succesul este și schițarea hărții în Minecraft, folosirea unor linii de cod și automatizări de programare, dar și un concept aparte de filmare a proiectului.

”Am folosit două programe Minecraft Education deschise simultan. Cu unul filmam, cu celălalt mă plimbam prin hartă. Chiar nu mă așteptam să câștig premiul cel mare. Am simțit un sentiment de bucurie foarte puternic, văzând că proiectul meu a câștigat locul I, înaintea altor proiecte pe care le consideram performante”, a spus plin de emoție Andrei.

La gimnaziu premiul cel mare i-a revenit lui Paul Tamaș, din Cluj, care când a auzit că e primul elev de gimnaziu colonizator al Planetei Roșii, a sărit de bucurie cu scaun cu tot și a chiuit prelung. L-au auzit doar pereții casei și probabil vecinii. Din respect pentru sesiunea de premiere toți participanții aveau microfoanele închise.

Succesul lui Paul stă în detalii și în funcționalitățile inedite ale unor incinte care compun baza coloniei marțiene. Una dintre incinte este sala de fitness pentru coloniști. Paul justifică logic și cu umor, sugestia primită de la niște prieteni.

”Atmosfera e mai puțin densă decât cea de pe Pământ. Gravitația este de asemenea mai slabă, pentru că Marte are o mărime mai mică decât Pământul, iar acest lucru poate să aibă un impact negativ asupra corpului unui marțian. Afectează vascularitatea, mușchii, oasele, iar procesul acesta deși nu este drastic, încât să impună un pericol imediat, marțienii au nevoie de exercițiu pentru a putea fi apți să muncească în continuare în colonie. Deci fitnessul este incredibil de important și o sală de fitness îndeplinește această nevoie imensă a marțienilor.”

Frumusețea Concursului Minecraft pentru Educație, 2020 este celebritatea continuă. Valul de vizionări și like-uri ale proiectelor publicate pe pagina Youtube a Fundației EOS continuă să curgă și după închiderea ediției.

Vedeți mai jos un scurt film de prezentare a ediției 2020 a concursului Minecraft pentru Educație!