Activitățile de pilotare din cadrul proiectului AMeLiE, au început în România în data de 26 ianuarie 2022, odată cu organizarea întâlnirii de lansare a procesului de pilotare la care au participat profesorii (utilizatorii inițiali) implicați în activitățile pilot la nivel național. În prima etapă a pilotării din cadrul proiectului AMeLiE, cei cinci profesori selectați, au implementat împreună cu elevii lor în timpul orelor de curs câteva dintre fișele de lucru care fac parte din „Manifestul comunicării non-ostile” care a fost dezvoltat de partenerii de la Parole Ostili.
Fișele de lucru și materialele de instruire care au fost selectate până acum pentru a fi folosite în sala de clasă, au fost fișele de lucru pentru vârstele 14 – 18 ani, majoritatea fișelor fiind implementate cu elevii de liceu. Cele mai implementate foi de lucru au fost:
- Campania noastră pentru Manifest
- Ascultă pentru a înțelege
- Cuvinte într-un… borcan
- Să luăm măsuri împotriva hărțuirii cibernetice.
Feedback-ul primit de la profesori după implementarea materialelor de instruire a fost pozitiv, elevii au fost foarte receptivi și implicați activ în activitățile propuse. Pe baza temei propuse de profesor, elevii au elaborat o mulțime de materiale precum imagini, videoclipuri și postere.
Campania noastră pentru Manifest a fost cea mai folosită fișă de lucru și cea care a generat o mulțime de discuții interesante în rândul elevilor. Succesul activităților desfășurate în jurul acestor fișe de lucru este susținut de feedback-ul oferit de profesori la finalul acestei activități:
„Manifestul Parole Ostili a generat conversații profunde asupra celor zece principii ale sale. În final, adolescenții au notat pe o foaie principiul lor preferat sau câteva cuvinte care îi pot ajuta pe alții să lupte împotriva creșterii foarte îngrijorătoare a discursului instigator la ură online.”
„La aplicarea în clasă a fișei de lucru, elevii au fost de acord cu cele 10 principii ale Manifestului comunicării non-ostile și au fost foarte creativi în a crea sloganuri bazate pe acestea și anume:
- Postați doar ceea ce puteți spune cu voce tare
- Nu jigniți, gândiți-vă de două ori înainte de a spune ceva
- Nu folosi împotriva altora cuvinte care te jignesc
- Ești ceea ce postezi.”
„Elevii mei au fost foarte încântați să creeze diferite postere și videoclipuri în jurul acestei foi de lucru. În primul rând, la clasă, toți elevii au participat la această activitate, împărțiți în grupe de câte 5 sau 6. Au vorbit despre cele zece principii ale Manifestului. O parte dintre ei au fost reticenți la început, dar după ceva timp, s-au implicat în conversație și chiar au dat exemple pertinente. „Tema” a fost să creeze postere și videoclipuri, pe care le-au redactat foarte bine”.
Profesorii au adaptat activitățile care au fost folosite în clasă și au fost surprinși să afle că elevii s-au simțit ușurați atunci când au discutat despre utilizarea cuvintelor care rănesc. Unii elevi au observat că și alți colegi au trecut prin situații în care au fost jigniți și astfel au avut curajul să noteze cuvintele care i-au jignit. Această activitate a fost benefică pentru ei pentru că nu au fost nevoiți să-și spună numele, ci doar să noteze cuvintele prin care au fost jigniți, simțindu-se astfel ușurați să vorbească despre asta. Discuțiile despre acest tip de comportamente pot fi benefice pentru elevi, mai ales atunci când nu spui nume, ci povești care se pot întâmpla sau povești din viața reală.
Profesorii au testat, de asemenea, platforma AMeLiE și au oferit feedback cu privire la funcționalitățile platformei, ce anume funcționează pentru ei și ce poate fi îmbunătățit. Ei sunt acum pregătiți pentru următoarea etapă a pilotului – Extinderea rețelei virtuale AMeLiE.